Palliatief betekent verlichtend, verzachtend. Palliatieve zorg richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen die te maken hebben met levensbedreigende aandoeningen, door het voorkomen en verlichten van lijden. Dit doen we door vroegtijdige signalering, zorgvuldige beoordeling en behandeling van pijn en andere problemen van lichamelijke, psychosociale en spirituele aard. Zowel voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn als voor hun naasten. Meer informatie vindt u www.palliatievezorg.nl.

Complementaire zorg betekent letterlijk aanvullende zorg, zorg die als doel heeft om het welbevinden en de comfort van de bewoner te vergroten. Deze zorg kan pijn, onrust, angst, slapeloosheid en vermoeidheid draaglijker maken. Een ontspannende hand- of voetmassage of een voetenbad bijvoorbeeld, of een verdamper met lavendelolie op de kamer. Muziek luisteren of speciale ademhalingsoefeningen doen.  Complementaire zorg wordt door de bewoners van Hospice Kajan vaak als zeer prettig ervaren. Onze verpleegkundigen, zorgkundigen en een groot deel van onze vrijwilligers zijn geschoold in deze zorg.

Hospice Kajan is bedoeld voor mensen die in de laatste fase van hun leven zijn. Als de arts heeft vastgesteld dat de levensverwachting nog ongeveer drie maanden is, kunt u een beroep op het hospice doen. Het opnameteam gaat vervolgens met u en de verwijzer in gesprek om te bepalen of Kajan passende zorg kan bieden. Iedereen vanaf 18 jaar is welkom, ongeacht levensovertuiging en culturele achtergrond.

Iedere situatie is anders en vraagt om een andere oplossing. In hospice Kajan werken wij vanuit de gedachte dat wij passende zorg willen leveren. Onderdeel hiervan is het opstellen van een indicatie. Uw indicatie gaat uit van zorg die wordt geleverd door meerdere zorgverleners, de integrale zorg.

Tijdens uw opname zullen wij steeds kijken hoe het met u gaat en of er wijzigingen nodig zijn in de zorg die u nodigt heeft. Als hier wijzigingen zijn zullen deze ook worden opgenomen in uw zorgplan. Dit zal zoveel mogelijk in overleg met u gedaan worden. Het komt voor dat bewoners tijdens de opname onverwacht verbetering laten zien. Als dat gebeurt, gaan wij in overleg met u, uw naasten en de behandelend arts om samen te bepalen of u binnen ons Hospice nog op de juiste plaats bent. Als dit niet het geval blijkt te zijn gaan we samen op zoek naar mogelijkheden van zorg die wel passend zijn, dit kan ook buiten Kajan zijn. U kunt dan denken aan ontslag naar huis met thuiszorg of overplaatsing naar een andere zorginstelling.

Een passende hospice indicatie kent veelal een termijn van maximaal 3 maanden.

Uw medisch specialist, huisarts, ziekenhuis, thuiszorgorganisatie of zorginstelling kan u aanmelden voor opname in het hospice. Vanzelfsprekend kunt u of uw naaste ook zelf contact opnemen.

De medische zorg in hospice Kajan is in handen van een kaderarts palliatieve zorg en een verpleegkundig specialist. Als het voor u belangrijk is dat uw eigen huisarts de zorg blijft leveren en u bent woonachtig in Hilversum, dan kan dit. Geef dit aan mij aanmelding. In het hospice is 24 uur per dag een team aanwezig van gespecialiseerde verpleegkundigen, zorgkundigen en geschoolde vrijwilligers. Zij geven zoveel mogelijk invulling aan de wensen van u en uw naasten.

Bij een geldige indicatie vergoedt uw verzekeraar de zorg van het hospice. Daarnaast vragen wij een eigen bijdrage voor verblijfkosten van 50,- euro per dag. Afhankelijk van uw aanvullende zorgverzekering wordt dit bedrag soms deels of geheel vergoed. Informeer naar de voorwaarden bij uw zorgverzekeraar. Overigens gaan wij ervan uit dat de hoogte van de eigen bijdrage nooit een belemmering mag vormen voor opname in ons hospice. Is de eigen bijdrage een probleem? Bespreek dit met ons, dan zoeken we samen naar een oplossing.

Het hospice heeft zeven bewonerskamers.  Vaak is niet precies te zeggen wanneer er plaats is. Neem contact met ons op en dan bespreken we samen de mogelijkheden.

Bezoek is welkom, uiteraard naar wens van de bewoner. Na 10 uur ’s avonds en vóór 8 uur ’s morgens wordt getracht zoveel mogelijk rust in het hospice te waarborgen.

Compliment of klacht?

Wat vindt u van Hospice Kajan? Wij staan open voor uw reactie. Van compliment tot klacht, alles is welkom. Samen met u organiseren wij onze zorg nog beter.

Zorgkaart Nederland

Op Zorgkaart Nederland kunt u zorgaanbieders in Nederland waarderen. Van huisarts tot ziekenhuis. Ook Hospice Kajan staat op Zorgkaart Nederland. We gebruiken uw reactie actief om onze zorg te verbeteren. Heeft u Hospice Kajan al beoordeeld?

Klachten en complimenten

Denkt u met ons mee? Uw compliment of klacht helpt ons onze kwaliteit te controleren en/of te verbeteren. Geef uw compliment, verbetersuggestie of klacht door.

Hoe kan ik mijn klacht bespreken?

Heeft u een klacht dan is de meest eenvoudige manier dat u, uw familie of contactpersoon deze bespreekt met de betrokken medewerker of zijn/haar leidinggevende. Benoem uw klacht. Samen kan worden gekeken naar een goede oplossing.

Heeft u een klacht dan is de meest eenvoudige manier dat u, uw familie of contactpersoon deze bespreekt met de betrokken medewerker of zijn/haar leidinggevende. Benoem uw klacht. Samen kan worden gekeken naar een goede oplossing. 

Wanneer u de klacht liever niet bespreekt met de direct betrokkene(n), of wanneer het probleem van zeer vertrouwelijke aard is en kunt u dit met niemand in uw omgeving kunt bespreken, dan is het mogelijk om onze klachtenfunctionaris te benaderen voor advies, bemiddeling of ondersteuning. Deze zal vertrouwelijk met uw verhaal omgaan. Onze klachtenfunctionaris is Sabine van Pelt. U kunt haar bereiken via T: 0251-212 202 of via bureau@facit.nl. 

Of u kunt de klacht indienen bij onze externe klachtencommissie

Externe klachtencommissie

Hospice Kajan is aangesloten bij de onafhankelijke-klachtencommissie bewoners en naasten

Geschillen

Bent u het niet eens met de klachtbehandeling en de uitspraak hierover, dan kunt u contact opnemen met de Geschilleninstantie Zorggeschil waar Hospice Kajan bij is aangesloten. Voor meer informatie kunt u terecht op de website www.zorggeschil.nl

Er zijn mogelijkheden om te blijven slapen. Dit gaat altijd in overleg met de verpleegkundige.

Kinderen zijn altijd welkom in ons hospice. Wij vinden het zelfs zeer belangrijk dat kinderen ruimte krijgen op hun eigen manier afscheid te komen nemen van een dierbare. Voor sommige kinderen is het de eerste confrontatie met iemand die gaat overlijden.

En dat kan soms spannend voor ze zijn, een bezoek aan een dierbare waar ze afscheid van gaan nemen.

Onze verpleegkundigen, zorgkundigen en vrijwilligers zorgen ervoor dat kinderen zich op hun gemak voelen in het hospice.  Afhankelijk van de situatie en de behoefte kunnen kinderen bijvoorbeeld vragen stellen aan onze medewerkers, een boekje lezen, een spelletje doen of creatief bezig zijn.

Daarnaast is er ruimte voor begeleiding van kinderen bij het nemen van afscheid, passend bij de leeftijd en de persoonlijkheid van het kind. Wij vinden het belangrijk dat kinderen op een goede manier afscheid kunnen nemen, zodat zij zo goed mogelijk verder kunnen na het verlies van hun dierbare. Ook kunnen we adviezen geven over hoe kinderen ondersteund kunnen worden in deze fase.

Home – Stichting Achter de Regenboog Een stichting speciaal voor kinderen die een dierbare verliezen.

De wereld van verschil Informatie voor ouders, kinderen en jongeren van wie een gezinslid levensbedreigend ziek is of is overleden, verwacht of onverwacht.

Kankerspoken | Stichting Verdriet door je hoofd Gericht op hulp aan kinderen met een ouder die kanker heeft. Informatie over gedrag en reacties van kinderen per leeftijdsgroep.

Vanzelfsprekend kunnen familie en vrienden meehelpen met de zorg voor de bewoner. Dit gebeurt in overleg met de bewoner en de verpleging.
Tijdens de opname in Hospice Kajan worden de persoonlijke wensen van de bewoner rond behandeling en levenseinde besproken en gerespecteerd. Ons belangrijkste doel is om goede palliatieve zorg te bieden. In sommige situaties brengt ook goede palliatieve zorg te weinig verlichting, en kan het voorkomen dat euthanasie in het verlengde ligt van goede palliatieve zorg. Om die reden is euthanasie in Hospice Kajan niet uitgesloten. Uiteraard dient de huisarts bij het voorbereiden en uitvoeren van euthanasie te voldoen aan de zorgvuldigheidseisen zoals die in de wet zijn vastgelegd.
In ons huis is roken niet toegestaan. In onze tuin hebben we een overdekt, verwarmd terras waar gerookt kan worden. Wij brengen u hier graag naartoe, wanneer u wilt. De vier bewonerskamers op de begane grond hebben direct toegang tot een eigen terras.
Voor bezoekers staat altijd koffie en thee klaar. En tussen de middag is er soep voor de bewoners, medewerkers en eventueel bezoek. Mee-eten is ook mogelijk, dit gaat in overleg met de verpleegkundige.

Uw naasten kunnen een huisdier meenemen zodat u hen kunt ontmoeten op uw kamer.

Hospice Kajan beschikt over een draadloze internetverbinding waar u gratis gebruik van kunt maken. Er is een telefoon beschikbaar voor op uw kamer en uiteraard kunt u gewoon uw eigen mobiele telefoon gebruiken.

Onze circa 60 vrijwilligers zijn onmisbare medewerkers in het hospice. Meer hierover leest u op de pagina vrijwilligers. Elke vrijwilliger krijgt een opleiding, waarin de verschillende facetten van het omgaan met mensen die ernstig ziek zijn uitgebreid aan bod komen. Wilt u meer weten over dit zinvolle werk? Neem contact op met Janneke Vahl, coördinator vrijwilligers via 035 6728753. Een email sturen naar info@hospicekajan.nl kan natuurlijk ook.

Wij zorgen voor de was linnengoed en handdoeken. De persoonlijke was organiseert u zelf met naasten. Indien dit niet mogelijk is kunt u dit bespreekbaar maken bij de verpleegkundigen en zoeken we samen naar een oplossing.

Heeft u nog vragen of behoefte aan meer informatie?

Neem vooral contact met ons op via de contactgegevens

Contact

Heeft u vragen of wilt u meer informatie?

Hospice Kajan is 24 uur per dag bereikbaar op 035-672 87 40.
Contact