Veelgestelde vragen rondom ons coronabeleid

//Veelgestelde vragen rondom ons coronabeleid
Veelgestelde vragen rondom ons coronabeleid2020-07-06T19:54:08+00:00

In Hospice Kajan liggen mensen met een grote zorgbehoefte. Onze bewoners zijn kwetsbaar en de medewerkers onmisbaar. Om ervoor te zorgen dat we zorg kunnen blijven geven aan ieder die het nodig heeft, hebben wij een aantal maatregelen genomen.
We hopen op uw begrip en medewerking.

Hieronder leest u de antwoorden op veelgestelde vragen. Deze informatie is actueel en kan, op basis van nieuwe landelijke maatregelen, dagelijks veranderen.

Nee, we nemen nu geen mensen op die het coronavirus hebben of de symptomen daarvan. We moeten deze maatregel nemen om te voorkomen dat onze medewerkers ziek worden en we het hospice daardoor moeten sluiten.
We zullen daarom bij aanmelding extra vragen naar luchtwegproblemen en/of koorts. Wanneer daar sprake van is, zal gevraagd worden een corona-negatief-testuitslag aan ons te overleggen. Indien die testuitslag niet wordt overlegd kunnen we de patiënt helaas niet opnemen.
Daarnaast wordt ook geïnformeerd of de naasten klachten hebben. Indien dit het geval is, zal de door het RIVM geadviseerde incubatietijd in acht genomen worden en blijft de persoon op de wachtlijst staan.

In geval van besmetting binnen Kajan zullen wij overwegen om een bewoner, zo nodig, over te plaatsen naar een COVID-afdeling in de regio.

Ja, onze bewoners mogen bezoek ontvangen in het hospice. Om verspreiding van het virus tegen te gaan, hebben wij de onderstaande maatregelen genomen:

• Bij verkoudheid, hoesten of koorts is het niet mogelijk het hospice te betreden. Neem in dat geval contact op met de verpleegkundige (035 672 8740).
• Het bezoek is beperkt tot maximaal drie bezoekers per bewonerskamer, op deze manier is het mogelijk om onderling 1,5m afstand te kunnen houden.
• Wij verzoeken het bezoek dringend niet door het hospice te lopen en van ingang, naar kamer, naar uitgang te gaan.
• Bezoek maakt gebruik van het toilet op de bewonerskamer
• Wij schudden geen handen en houden 1,5m afstand van elkaar
Voor alle bezoekmaatregelen geldt dat wanneer het overlijden nabij is, we in overleg zullen zoeken naar passende oplossingen.

Wij vinden het belangrijk dat u bij elkaar kunt zijn met de nabijheid en intimiteit die bij u als directe naaste(n) past. U kunt daarin veilig uw eigen keuzes maken tenzij een van u beiden ziekteverschijnselen heeft, dan is het risico dat de ander ook ziek wordt erg groot.
De ernst van de situatie rondom bijvoorbeeld aanstaand overlijden en de wens tot intieme nabijheid kan leiden tot het besluit om vanwege waardig afscheid toch andere keuzes te maken.
Overlegt u dan met de verpleegkundige.

Nee, dat hoeft niet, de huiskamer is weer open voor u als bewoner. Ook hier geldt dat er 1,5m afstand van elkaar gehouden dient te worden. Eten kan ook weer in de huiskamer, aan de grote tafel is er plek voor maximaal 4 bewoners, mits de tafel helemaal is uitgeklapt. De verpleegkundigen zien toe op het naleven van de regels, mocht het te druk worden in de huiskamer, dan bepalen zij het beleid.

Daarnaast blijven wij zoals altijd de mogelijkheid bieden om naar buiten te gaan. Heeft u buiten het hospice contact met naasten, dan willen we u dringend verzoeken om ook daar de 1,5 meter afstand te houden. Dit voor de veiligheid van uzelf, maar ook voor de veiligheid van de medebewoners en de medewerkers van Kajan.

De medische zorg in hospice Kajan wordt uitgevoerd door huisartsen die naast hun werk in het hospice ook werken in een huisartsenpraktijk. Het is daarom van nog groter belang dat zij niet ziek worden en hun werk voor de vele patiënten kunnen blijven doen. Om het besmettingsrisico voor de artsen zo klein mogelijk te maken nemen wij de volgende maatregelen:
• De dokter bezoekt de bewoner alleen wanneer dat echt noodzakelijk is.
• Huisartsen maken daarom zoveel mogelijk gebruik van beeldbellen om contact te hebben met een bewoner
• Ons wekelijks overleg met een kerngroep van zorgverleners over de best passende zorg gaat ook via beeldbellen

Er wordt elke dag vers gekookt door onze kookvrijwilligers. De koks maken de gerechten thuis en brengen deze naar ons toe.
Alle maaltijden worden opgediend in uw kamer of in de huiskamer. Aan de grote tafel is er plek voor maximaal 4 bewoners, mits de tafel helemaal is uitgeklapt. De verpleegkundigen zien toe op het naleven van de regels, mocht het te druk worden in de huiskamer, dan bepalen zij het beleid.

Uw bezoek zal koffie en thee aangeboden krijgen door de gastvrouw of gastheer. Uw bezoek kan op dit moment nog geen gebruik maken van de koffiemachine in de huiskamer.

Hospice Kajan volgt hierin de richtlijnen die door het RIVM zijn opgesteld:
• Alle medewerkers volgen de algemene hygiënemaatregelen
• Medewerkers die thuis kunnen werken doen dat
• Medewerkers met verkoudheidsklachten of hoesten ZONDER koorts die NIET in een risicogebied zijn geweest of in aanraking zijn gekomen met een patiënt met corona blijven gewoon werken, zodat de zorgverlening aan onze bewoners door kan gaan.
• Medewerkers met verkoudheidsklachten of hoesten ZONDER koorts die WEL in een risicogebied zijn geweest of in aanraking zijn gekomen met een patiënt met corona blijven thuis.
• Medewerkers met verkoudheidsklachten of hoesten EN koorts (38 graden of meer) blijven thuis tot zij 24 uur niet meer hoesten en geen koorts meer hebben.

Aanvullende maatregelen die wij in Kajan hebben genomen:
• Ook al wordt het virus vooral verspreid via menselijk contact, toch worden toiletten, deurkrukken, armleuningen etc. meerdere keren per dag schoongemaakt.
• Van iedereen in huis, medewerkers, bewoners en bezoekers vragen wij dat zij hun handen meerdere malen per dag zorgvuldig wassen
• Leveranciers wordt gevraagd om de goederen op de stoep te zetten, aan te bellen en afstand te houden

Wanneer iemand geen drager is van het virus is daartoe geen noodzaak.
Het is mogelijk dat, wanneer een bewoner veel hoest en niest, aan die bewoner wordt gevraagd een mondkapje te dragen tijdens verzorgingsmomenten ter bescherming van de zorgverleners. We moeten deze maatregel dan nemen om te voorkomen dat onze medewerkers ziek worden en we het hospice daardoor moeten sluiten.

De eerste signalen van deze griep zijn neusverkoudheid, keelpijn, hoesten, niezen en moeilijker adem halen. Ook kan er koorts ontstaan, dat wil zeggen een temperatuur van 38 graden of hoger.
Kijk voor meer informatie op www.rivm.nl en www.coronacentrum.nl

Wanneer u in Hospice Kajan bent, kunt u op de kamer van uw naaste blijven en daar gebruik maken van het toilet in de badkamer.
Na bezoek van het toilet vragen wij u uw handen goed te wassen en een nieuw papieren handdoekje te gebruiken.
En verder blijven de algemene hygiënemaatregelen van het RIVM belangrijk om te volgen:
– Bij binnenkomst geen handen te schudden.
– Bij binnenkomst en voor vertrek uw handen te wassen met water en zeep.
– Gebruik papieren handdoekjes en gooi deze direct weg.
– Hoest en nies aan de binnenkant van uw elleboog.
– Gebruik papieren zakdoeken of tissues.

Nee, vanwege het coronavirus verzorgen wij tot nader bericht op deze website geen rondleidingen. Wilt u toch enigszins een beeld krijgen van het hospice, bekijk dan de video op onze homepage

Heeft u nog vragen of behoefte aan meer informatie?

Neem vooral contact met ons op via de contactgegevens

Contact

Heeft u vragen of wilt u meer informatie?

Hospice Kajan is 24 uur per dag bereikbaar op 035-672 87 40.
Contact

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij plaatsen functionele en analytische cookies om deze website goed te laten functioneren en het gebruik ervan op privacy vriendelijke wijze te meten en te analyseren. Wanneer u daarmee akkoord gaat, worden marketing cookies geplaatst die afkomstig zijn van derden, zoals cookies om video’s van YouTube en kaarten via Google Maps te tonen. Wanneer u niet wilt dat wij deze cookies plaatsen, dan kunt u uw cookievoorkeuren aanpassen door hieronder op Settings te klikken. U kunt dan mogelijk niet alle functionaliteiten van onze website gebruiken. U kunt meer lezen over de cookies die wij gebruiken in ons Cookie Statement